Tuesday, May 12, 2009

Class Blog #3

Deleuze and Guattari
--

“Every State Line”
So this week to me so far has definitely been the most challenging because Deleuze and Guattari

offer very obscure examples, which our colleague Brian assures me is the point.  He told me that

if I think that Deleuze and Guattari are trying to create a concrete way of being or even 

understanding then it will never make sense because they are actually talking about a process of

“doing.”  I think this gets at the concept of “Being” versus “becoming.”  If we are something (are

as a conjugate of the word to be) then that is all that we are, if we are in process of becoming 

something then we have the potential to change who and what it is we are based on what we are

doing.   Confusingdefinitely, but in this abstract way sort of makes sense.  If Nomadology and 

the War Machine are constantly in flux then we escape the ideas that we are in fact something, 

that we have essences.  Instead we are always a process of movement, I don’t really like the 

word fluid, but maybe as Christina said, it is an idea of water, ocean, of liquid.  Maybe we ebb 

and flow back and forth sometimes between the War Machine and resistance and the State.  In 

contrast to Nomadology is the idea of the State, which tries to discipline people and bodies into 

certain accepted norms.  In the State bodies are policed in ways that they are forced into 

understandings of “Being,” making it easier for the State to deal with a discipline.

While Deleuze and Guattari would probably not approve of the next part of my blog for me it is 

relevant.  I am going to offer a contemporary albeit imperfect example of the ways that 

Nomadology and the State work together.   This was inspired while driving home on Monday 

and feeling emotionally exhausted and having NO clue what I was going to write about.  

Luckily my IPod was on shuffle and this song came on

and finally some of this theory of Nomadology made some sense to me.  A caveat as I stated 

before is that this is not a perfect example, but for me helped me to grapple with the text and 

make it applicable to me.I heard the song “Every State Line” by Ani DiFranco.  I am going to 

post the lyrics and a clip from the song and then talk about how I see it making sense and how I 

see it as flawed also.

Every State Line: Ani DiFranco

I got pulled over in west Texas


so they could look inside my car


he said are you an american citizen


I said
yes sir
so far


they made sure I wasn't smuggling


someone in from Mexico


someone willing to settle for america


cause there's nowhere else to go


(chorus)

and every state line


there's a new set of laws


and every police man


comes equipped with extended claws


there's a thousand shades of white


and a thousand shades of black


but the same rule always applies


smile pretty, and watch your back


I broke down in Louisiana


and I had to thumb a ride

got in the first car that pulled over


you can't be picky in the middle of the night


he said


baby, do you like to fool around


baby, do you like to be touched


I said


maybe some other time


fuck you very much


(chorus)

I'm in the middle of alabama


they stare at me where ever I go


I don't think they like my haircut


I don't think they like my clothes


I can't wait to get back to New York City


where at least when I walk down the street


nobody ever hesitates


to tell me exactly what they think of me


(chorus)


a little town in pennsylvania


there was snow on the ground


a parked in an empty lot


where there was no one else around


but I guess I was taking up too much space


as I was trying to get some sleep


'cause an officer came by anyway


and told me I had to leave


(chorus)

--

Every State Line Video Clip

--I see this song as a way that someone may negotiate the constraints of the War Machine, and the

State.  In this song DiFranco is a trope for “nomad” she is constantly moving from place to place

and in every new state that she enters (as in United state of America) she is faced with different

mechanisms of policing by the State.  Deleuze and Guattari use the examples of chess and Go to 

explain the ways that the State and the War Machine operate (3-

4).  

As in the game of Chess there are only certain moves that certain pieces can make, DiFranco is 

not free to be in “perpetual movement”(4) as is characteristic of the game Go.  Every time 

DiFranco gets “going” in her nonnormative directions she is stopped by the State or the police 

and the rules set in place for that specific state do not allow or her freedom of movement.  As 

Deleuze and Guattari articulate the state is “quite perfect, quite complete”(14). There are only 

certain ways to move in these states or the State, not with immigrants, not hitchhiking, not 

appearing different. In these State apparatuses there is already a completed structure in place to 

discipline behavior.  She is not supposed to park in an empty lot, not supposed to speed, she 

doesn’t fit in with her haircut and clothes-

the parts of her that may be more in line with the war machine.  However, as they also clarify 

Nomadology is not solely defined by movement but the ability to hold ground, is territorial over 

their space.  In some instances I think she does this quite well, as in her response to the man who

wants to pick her up from hitchhiking.

Deleuze and Guattari also use the metaphor of the root and the rhizome, which, I think Richard 

articulated very well in class: that the root is something that is grounded in one place.  Rhizomes

on the other hand, are plants that have shoots sprouting from them in different directions. The 

State is something —

something that only allows for movement in one a specific direction.  For DiFranco the State are

the states that she enters and is prevented from engaging her nonnormative somewhat nomadic 

behaviors. New York City on the other hand is the rhizome a place that may have some sort of 

permanence but also has random shoots where she feels a sense of the ability to move (walk 

down the street).  Her nomadic performance can permeate the State through the rhizome .  She 

may have roots in a State or the State, but a rhizome like a potato is able to spread in all different

directions and not into one specific location.  Thus DiFranco is able to be different in a place, 

which, may still be a State in the sense of maintaining a norm and where she maintains roots but

where she feels she is more accepted and able to move about somewhat freely.  Although in 

New York City she may still be disciplined, it is a different sort of discipline not hegemonic 

implied norms, but norms spoken allowed, named and thus, able to be grappled with.

And this is not a perfect example because as Deleuze and Guattari suggest nomads do indeed 

occupy space outside of the State, although I think that the State and War Machine constantly 

influence one another.  They suggest that nomads occupy smooth spaces and change the spaces 

that they occupy but that “smooth space is controlled by these two flanks [the forest and 

agriculture] thus, showing the constraints of nomadic smooth space.  So the song isn’t perfect 

but I think it can be useful.

So what—

you may be asking me?  What does it mean to understand this theory in terms of the song or on 

its own?In terms of the song I think it is an interesting example of how to conceptualize the 

somewhat nomadic identity of a person negotiating the State.  And I think it is important because

in this sense it refers to identities and how States attempt to discipline identities into certain 

norms and patterns of behavior.  The War Machine (while constrained) offers a way to be 

resistive to the State regime.  While we may not have infinite possibilities for resistance the War

Machine allows us some ability to find liminal spaces outside the State, where resistive 

identifications or “disidentifications” may be performed.  The War Machine limits DiFranco, 

she does not have total freedom, because even in the game Go there is a purpose whether it is 

strategy or not.  So this theory may not give us a prescriptive way to be and act but offers a 

process of negotiation or strategy to deal with the constraints of the State and constraints of theWar Machine so that we may ebb and flow between them in a way that allows us to be engaged in a constant process of doing of becoming

No comments: